pátek 2. srpna 2013

Cynthia Hand- Nadpozemská

Autorka: Cynthia Hand
Originál: Unearthly
Série: Unearthly #1
Přeložila: Ivana Svobodová
České vydání: hardback, 360 stra
Nakladatelství: CooBoo, 2012

Každý je na světě z nějakého důvodu- nebo si to alespoň rádi myslíme. Clara je částečně anděl a ví jistě, že musí něco udělat- že má své poslání. Jenomže neví, co to je. A tak čeká na vizi, která jí to řekne. Když se vize konečně dostaví, celý její život se obrátí vzhůru nohama. Vidí neznámého chlapce uprostřed hořícího lesa. Aby zjistila, co je jejím posláním, musí se odstěhovat z Kalifornie do Wyomingu, kde žije kluk z lesa. Clara nemá tušení, ani kdy se to stane, ani kde, a tak se s ním snaží sblížit, což není zrovna nejednoduší vzhledem k tomu, že má přítelkyni. Ke všemu se připlete otravný sexy kovboj, kterému Clara urazila auto. Je jejím osudem zachránit toho kluka?

Jsem si celkem jistá, že o Nadpozemské už jste slyšeli. Knize se v zahraničí dostalo dobré propagace a přeci jenom i u nás vychází u jednoho z nejoblíbenějších nakladatelství pro dospívající. Navíc celá série má nádherné obálky a těší se dobrému hodnocení. Tak proč mi trvalo tak dlouho, než jsem se pustila do prvního dílu? Protože jsem si řekla, že si Nadpozemskou přečtu až budu mít celou sérii doma. Poslední díl vyšel v červenci a já si ho hned v den vydání objednala. Jsem ráda, že mám koupenou celou sérii protože- jak říkám- má nádherné obálky a rozhodně má i potenciál. Po přečtení prvního dílu si ale nejsem jistá, jestli bych s dokoupením série spěchala, protože jsem byla více méně zklamaná.

"Mám dokonale vyvinutý smysl pro orientaci, který mi má, jak si myslím, pomáhat při létání, až na to, že nepomáhá."
Andělé byli jednu dobu celkem oblíbení a ono to je celkem logické. První vládli upíři, pak andělé, přidala se další nadpřirozená havěť a dystopie. Přesto jsem série s andělskou tématikou četla všehovšudy snad dvě. Hush hush, kterou jsem si naprosto zamilovala a Fallen, kterou zase naprosto nesnáším. K Nadpozemské jsem proto přistupovala poměrně opatrně, ale přesto jsem měla jistá očekávání. Říkala jsem si, že tahle série nemůže být tak oblíbená bez důvodu. Když jsem začala číst, čekala mě studená sprcha. Obrovská spousta nezodpovězených otázek a nelogičností, jako by ani sama autorka nevěděla, jako v příběhu hodlá pokračovat. Příběh mi přišel hrozně nudný, jediný důvod, proč jsem tak dychtivě otáčela stránky byl Tucker a hodiny historie, které mě vážně bavily. Několikrát jsem se dokonce pozastavila nad tím, proč snad každá postava má příjmení začínající na písmeno "P" a to by se nestalo, kdybych byla plně zažraná do knihy. Ukončení mě vytočilo úplně, protože mi přišlo hrozně umělé a divné.

"Najednou jsme tu jen já a on, uprostřed lesa."
Poslední dobou si pohrávám s myšlenkou, že si od Young Adult dám pauzu. Možná jste si všimli, že začínám být čím dál náročnější jak v hodnocení knih, tak v hodnocení postav. Nevím, jestli za to může vzrůstající počet přečtených knih, nebo prostě můj charakter. Mám ráda hrdinky, které si umí dupnout a nenechají si šlapat po hlavě. Když umí vyjádřit svůj názor a nestěžovala bych si ani kdyby sem tam někoho praštila, když jí ta osoba nedá pokoj. A hlavně mám ráda hrdinky, které nejsou závislé na svém příteli/popřípadě na tom klukovi, kterého pořádně ani neznají. Nejednou jsem četla knihu, kde hlavní postava tvrdí jak je drsná, potom jí nějaká školní mrcha něco udělá a jediné na co se naše drsná hrdinka zmůže je myslet si ošklivé věci, ale navenek neřekne ani popel. Něco podobného je i tady. Nechci spoilerovat, takže vám tu scénu nepopíšu, každopádně mě pěkně naštvala. Už předtím se mi zdálo, že je Clara husa, protože si našla kamarádku, kterou vyměnila hned, jakmile se našel někdo lepší. Potom taky celá ta věc s tím, jak je Clara dokonalá ve všem do dělá, jak je krásná a chytrá a... neuvěřitelně otravná. Navíc celý její přístup aneb Clara-středobod-vesmíru mi pěkně zvedal mandle. Zato se zase ukázala moje slabost pro sexy kluky. Christian je arogantní idiot, to mi nevymluvíte, ale Tucker je hrozný miláček. Je sice až moc dokonalý, ale hrozně mě baví jeho smysl pro humor, jeho chování i jeho hlášky.

"Připadalo mi to, že jsi moc dokonalá na to, abys byla skutečná."

Nadpozemská rozhodně není špatná kniha. Když se podívám zpátky, půlka knih, kterým jsem dala pět hvězdiček si je rozhodně nezasloužila. Dokonce bych našla knihy, kterým jsem dala plné hodnocení a byly o dost horší než právě Nadpozemská. Ale jak říkám- moje nároky stoupají a kdybych měla měnit hodnocení u všech knih, které jsem přečetla nejen, že by to zabralo nějaký ten čas, ale v tu dobu mi to prostě připadalo tak úžasné, že jsem tomu dala plný takové hodnocení, jaké jsem dala. Nadpozemskou bych ohodnotila jako průměr. Chápu, co se na tom tolika čtenářům líbí, ale konec konců vždycky to je o vkusu. Na druhý díl jsem celkem zvědavá i když určitě nemám potřebu okamžitě ho popadnout a začít číst. Taky mám jisté obavy z toho, že Zasvěcená je podle většiny horší než Nadpozemská. I když kdo ví? Možná budu zase vybočovat z řady.


9 komentářů:

  1. Tuto knihu bych si ráda přečetla.. :)))

    OdpovědětVymazat
  2. Tak po této recenzi jsem rád, že první díl jsem vyhrál ve víkendovce, druhej mi koupila mamka a třetí mám jako dárek opět od CooBoo. :D Aspoň se s tím, že to je nic moc smířím líp. :D ;)
    A s tím seknout na chvilku s YA to máme stejný. Já to ale kompenzuji Darrenem Shanem (to není YA! :D) a Urban fantasy! :3 :D
    A jak jinak, povedená recenze. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hmmm... Já si první díl koupila za 170 Kč na Livru, druhý mi koupila mamka a třetí jsem musela zacvakat sama :D Ale! Třeba se ti to bude líbit :D Víš snad, jak jsou z toho všichni nadšení, ne? :D
      Hmm... Já to prokládám contemporary (i když to není o moc lepší, když vezmu v potaz ty postavy) a New Adult :D Sakra! Dlouho jsem nečetla Urbanku :D
      Díky :)

      Vymazat
  3. Já si Nadpozemskou půjčila v knihovně, protože když už si knihu koupím, musím mít před tím jistotu, že z toho budu nadšená. A tady jsem ji neměla kvůli té andělské tématice. Naposledy jsem četla Pád a Zář, který mě spíš pomohly k tomu, abych ty anděly nesnášela. Ale Nadpozemská nebyla tak špatná, kromě toho děsnýho začátku, kdy mi připomínala právě Pád, se mi docela líbila. Samozřejmě na tom měl podíl hlavně Tucker:) Jenom doufám, že autorka ve druhým díle nerozvede daleko víc ten milostný trojúhelník, protože Christiana nemám ráda.

    OdpovědětVymazat
  4. Mne sa táto kniha veľmi páčila, i keď neviem, či 50% z dôvodov, prečo je to tak, nie je kvôli Tuckerovi :D Dvojka ma chvíľami pripravovala o nervi a trojka ma čaká v poličke, no trochu sa obávam úplneho konca. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Táto kniha ma veľmi dostala 8) Anjelov všeobecne moc nemusím, ale toto ma dostalo 8)
    Ale, čo budem klamať, dostal ma Tucker!!!!!! 8P

    OdpovědětVymazat
  6. Mně se knížka docela líbila ( hlavně Tucker :D ). Začátek mi přišel dobrý ,ale někde v půlce přišla jakási nudnější část. S koncem jsem ale byla spokojená a právě teď čtu druhý díl :)

    OdpovědětVymazat
  7. Tak konečně jsou v nějaké knížce andělé :) už jsem spokojená :)

    OdpovědětVymazat
  8. Ja som jej dala na GR 4*. bola celkom dobrá, ale nie DOSŤ dobrá :)

    OdpovědětVymazat